Mszał Udine
Nota katalogowa
kolekcja prywatna, f. 172
1430-35 r.
Kalendarz liturgiczny w tym mszale wyraźnie wskazuje na to, że zamawiającym był patriarcha Akwilei.
W początkach chrześcijaństwa zwierzchnikami metropolitów byli patriarchowie: przede wszystkim Rzymu, Konstantynopola, Antiochii, Jerozolimy i Aleksandrii. Z czasem władzę zwierzchnią w Kościele Wschodnim przejął patriarcha Konstantynopola, zaś w Kościele Zachodnim patriarcha Rzymu zwany papieżem. Godność patriarchy dalej jednak funkcjonowała zarówno na Wschodzie jak i na Zachodzie - w średniowieczu tradycyjnie tytułu patriarchy używali także na przykład biskupi Akwilei, choć miało to głównie znaczenie prestiżowe.
W Udine znajdowała się ulubiona rezydencja patriarchów Akwilei - a później ich siedziba. Jednak w 1420 roku podbili ją Wenecjanie. Wówczas patriarchą był Ludwik Herzog von Teck, który nigdy nie pogodził się z tą stratą. Próbował odzyskać utracone tereny (regiony Friuli i Istria) zarówno zbrojnie, jak i drogami dyplomatycznymi, zwłaszcza zwracając się do cesarza oraz papieża. W 1434 zaapelował o wsparcie do Soboru w Bazylei, i uzyskał wsparcie Ojców Soborowych, a w kolejnym roku Republika Wenecka została obłożona ekskomuniką. Prawdopodobnie patriarcha Ludwik wówczas naprawdę wierzył, że lada moment odzyska utracone tereny - wyrazem tego optymizmu mogła być fundacja tego właśnie mszału, przeznaczonego do użytku w Udine, a dekorowanego przez warsztat czynny w Wiedniu, pracujący na zlecenie rodziny cesarskiej. Nadzieje patriarchy okazały się płonne - Udine pozostało pod władzą Wenecji do schyłku XVIII wieku.
Rękopis ten to odkryte w XXI wieku nieznane dotąd dzieło iluminatora działającego w Wiedniu, zwanego Mistrzem Modlitewnika Albrechta V księcia Austrii. Był to mistrz aktywny od połowy lat 20. XV wieku co najmniej do roku 1448, którego twórczość reprezentowała elegancką, dworską stylistykę środkowoeuropejskiego iluminatorstwa, osadzoną w tradycjach malarstwa czeskiego. Modlitewnik jest w kolekcji prywatnej - w 2014 roku został sprzedany w domu aukcyjnym Christie’s za ponad milion funtów.
Prezentowana karta to początek Modlitwy Eucharystycznej (tzw. Kanon rzymski), który zazwyczaj dekorowany był miniaturą z Ukrzyżowaniem, lecz w tym przypadku nie została ona wykonana (poprzedzająca karta pozostała pusta, a w późniejszym czasie ktoś zanotował na niej dodatkowe modlitwy i instrukcje dla celebransa). Nie zawsze (choć często) owo Ukrzyżowanie zawierało inicjał T rozpoczynający modlitwę (Te igitur) - w tym przypadku znalazł się on już na karcie z tekstem modlitwy, zaś litera zamiast stać się krzyżem, została wykorzystana jako słup w scenie Biczowania Chrystusa.

Transkrypcja
kontekst: Mszał
https://www.christies.com/en/lot/lot-5814188
Te igitur, clementisme Pater, per Iesum Christum, filium tuum, Dominum nostrum, supplices rogamus ac petimus, uti accepta habeas et benedicas hec dona, hec munera, haec sancta sacrificia illibata.
In primis, que tibi offerimus pro Ecclesia tua sancta katholica, quam pacificare, custodire, adunare [et regere digneris toto orbe terrarum: una cum famulo tuo Papa nostro N.]
Tłumaczenie
Ciebie wiec, najłaskawszy Ojcze, przez Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, naszego Pana, najpokorniej błagamy i prosimy, abyś przyjął i pobłogosławił te dary, te podarki, te święte i niepokalane dary, które Tobie składamy przede wszystkim za Twój święty Kościół powszechny, abyś go raczył obdarzyć pokojem, strzec, zjednoczyć (i rządzić nim na całej ziemi razem z Twoim sługą, naszym papieżem N.)
Przekład własny.